OBSAH 2002/2003:
Komunikace v lékárně
Alzheimerova nemoc
Aplikační formy inhalačních antiastmatik
Aplikační formy inzulínů a diagnostika glykémie pacientem
Cestovní průjmy
Diety - přehled
Imunita a podzim – možnosti podpůrné léčby snížené imunity
Influenza a prevence očkováním
Klimakterium
Poruchy příjmu potravy
Vitaminy
Vitaminy jako preventivní faktory
Denní doporučené dávky pro vitaminy
2. Antibiotika
3. Interakce antidiabetik
4. Bioterorismus
5. Adaptogeny rostlinného původu v prevenci civilizačních chorob a v geriatrii
6. Cannabis sativa L. var. indica - zdroj terapeuticky využitelných látek
7. Slovník alternativní farmacie a medicíny
8. Co je to antihomotoxická medicína neboli homotoxikologie?
9. 55 let československého lékopisu
10. Český lékopis 2002
12. Historie a současnost nemocničních lékáren v České republice
13. 50 let samostatných farmaceutických fakult v ČR
14. 130 let České farmaceutické společnosti
15. Vznik a vývoj vojenské farmacie u nás do roku 1918
16. Lékárny a lékárníci na poštovních známkách
17. Zajímavosti ze sbírky námětové filatelie a korespondence lékárníka RNDr. Jiřího Šáleného z Rokycan
18. Seznam obecně závazných právních předpisů platných v oblasti zdravotní a sociální politiky České republiky k 1. lednu 2002
19. Další vzdělávání farmaceutů v ČR - současný stav a perspektivy
20. Vzdělávací programy IDVPZ Brno leden - prosinec 2003
21. Akronymy a zkratky klinick�ch studi�

Antibiotika

Podává se perorálně nebo v nitrožilní infuzi 400 mg každých 12 hodin. Při poruše funkce jater je třeba redukovat dávku na 400 mg každých 24 hodin. Nitrožilně se aplikuje pouze po dobu nezbytně nutnou. Perorální terapie trvá obvykle 10 dnů.
Chinolony 4. generace
Působí na řadu multirezistentních mikroorganizmů, např. na pneumokoky penicilin rezistentní, meticilin rezistentní stafylokoky, vankomycin rezistentní stafylokoky a enterokoky. Účinkují také na některé rezistentní anaerobní mikroorganizmy. Jsou proto používány výhradně jako rezervní antibiotika.
Sparfloxacin
Po perorálním podání se vstřebává relativně dobře, jeho biologickou dostupnost snižují adsorpční antacida. Má velmi dobrou penetraci do tkání a tělesných tekutin. Obvyklá dávka: první den se podává 400 mg (200 mg po 12 hodinách), dále 200 mg každých 24 hodin. Při poruše funkce ledvin je nutné redukovat dávku. Klesne-li CLCR pod 30 ml/min, se podává 100 mg každých 24 hodin.
Moxifloxacin
Biologická dostupnost po perorálním podání je 90 %. V těle se distribuován intracelulárně. Distribuční objem je kolem 2 l/kg. Vazba na plazmatické bílkoviny je asi 45 %. Je metabolizován enzymy II. fáze biotransformace na thiometabolit a glukuronid. Z organizmu je eliminován především žlučí (asi 60 % podané dávky) ale i močí. T1/2 je 12 hodin. Perorálně se podává 400 mg jednou denně.
NITROIMIDAZOLOVÁ CHEMOTERAPEUTIKA
Patří mezi ně metronidazol a ornidazol. Působí primárně baktericidně na anaerobní infekce a protozoa. Do jejich indikačního spektra patří Trichomonas vaginalis, Entamoeba histolytica a Giardia lamblia. Dále se používá pro terapii sepse v chirurgii a v dalších chirurgických oborech, zejména jsou-li původci anaerobní mikroorganizmy (Bacteroides spp.). Ornidazol má podobné vlastnosti, na rozdíl od metronidazolu má delší biologický poločas.
Metronidazol
Jedná se o nitroimidazololovou sloučeninu, která je k dispozici ve formě perorálních tablet a intravenózních injekcí. Je lékem volby při léčbě urogenitální trichomonózy a alternativně jej lze použít pro terapii infekcí vyvolaných Giardia lamblia, Balantidium coli, Blastocystis hominis a střevní a mimostřevní amébové infekce.
Perorálně podávaný metronidazol se snadno vstřebává (80 % během 1. hodiny). Vazba na bílkoviny je minimální. Vzhledem k malým rozměrům molekuly prostupuje metronidazol všemi tkáněmi prostou difúzí a dobře proniká do mozkomíšního moku. Koncentrace v buňkách se rychle přibližuje extracelulárním hladinám. Poločas nezměněného metronidazolu je 7,5 hodiny. Vylučování léčiva i jeho metabolitů se uskutečňuje hlavně močí. V anaerobních bakteriích a buňkách vnímavých prvoků se nitro skupina metronidazolu chemicky redukuje feredoxinem. Redukovaný produkt reaguje intracelulárně s různými makromolekulami a usmrcuje tak mikroorganizmy a protozoa.
Metronidazol zvyšuje citlivost nádorových buněk k záření.
Nežádoucí účinky metronidazolu zahrnují nevolnost, bolest hlavy, sucho v ústech nebo kovovou pachuť. Moč může být tmavá nebo červenohnědě zbarvena. Méně časté vedlejší účinky jsou průjmy, zvracení a leukopenie. V případě, že lék je aplikován intravenózně, může se v místě vpichu objevit flebitida. Po metronidazolu se také objevují účinky podobné disulfiramu (antabusový efekt).
Obvyklé dávky - nitrožilní infuzí se podává dospělým - 500 mg každých 8 hodin. Perorálně se aplikuje nárazová dávka 800 mg a následně 400 mg každých 8 hodin nebo 500 mg každých 8 hodin. Při poruše funkce ledvin je nutná redukce dávky. Během dlouhodobé terapie je nutná kontrola krevního obrazu.
Ornidazol
Aplikuje se perorálně nebo nitrožilní infuzí, dospělým 500 mg každých 12 hodin, dětem 20-30 mg/kg/den ve 2 dílčích dávkách po 12 hodinách. Při poruše funkce ledvin je nutná redukce dávky.
NITROFURANY
Nitrofurantoin, nifuratel
Nitrofurany působí bakteriostaticky až baktericidně na patogeny grampozitivní i gramnegativní řady. Rezistence vzniká pomalu, není zkřížená. Pseudomonas aeruginosa a Proteus mirabilis jsou primárně rezistentní.